Fallen av Lauren Kate

 
 
Titel och orginaltitel: Fallen
Författare: Lauren Kate
Sidor: 480 sidor.
Förlag: Corgi Childrens
 
Handling

Efter att ha fått skulden för att ha orsakat en brand på sin föregående skola som tagit en annan elevs liv, flyttas 17 åriga Luce till en ny skola för problematiska barn, långt bort från sin enda vän och familj. Sword & Cross är allt annat än vad hon är van vid. Och snart upptäcker hon att hennes nya vänner är allt annat än vad hon trott. Boken bygger på kärleken mellan Luce och Daniel, hennes tonårs relaterade problem och ja….mer kärlek och tonårsgrubbel. Fallen är del ett i en serie om kärleken mellan två själar.

Omdöme:
När jag först slog upp Fallen hade jag inga förväntningar, en bok om kärlek och änglar kan ju knappast vara allför illa? Jag hade ju redan avlöst Twilight med vampyrer och varulvar och Beautiful Creatures med häxor, då kunde jag likagärna fortsätta på temat onaturliga väsen tyckte jag. Sagt och gjort, slog upp boken som för övrigt är på engelska, och satt och läste varje dag på lunchen, till och från jobbet. Ville helt enkelt veta HUR det skulle gå. Skulle hon få sin Daniel, eller skulle Cam lyckas fånga henne? Och vad dolde de andra från henne? Då boken är riktad till Young adults är innehållet därefter också. Men jag gillade det! Ingen bok där handlingen går snabbt fram, utan snare bit för bit får man veta allt tills det i slutet säger pang bom och allt avslöjas och säcken binds ihop med ett slut som avslöjar att bok två väntar på en.

Då boken är på engelska, så måste man ändå ha en bra grund engelska att stå på för att hänga med, i språket. Så det kanske inte är den första engelska boken man hugger tag i.






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback