Byt projekt

Sist jag skrev om att jag skrev så höll jag på med ett projekt jag haft i skallen i halva mitt liv. Och då är jag bara precis 30 fyllda. Men det var så stort att jag ganska snart insåg att jag tagit vatten över huvudet. Föll och tänkte "fan, jag kan inte det här trotts allt." Men efter att ha deppat ett tag så insåg jag att jag faktiskt har 80 grovmallar som låg och samlade damm. Tog tag i en lättare som utspelar sig i nutid. Jag körde trotts allt fast i efterforskningen. Jag ville beskriva något, men hade inte faktan och hittade den inte heller. Hur hittar jag bilder från 1820's Indien från innan den stora strömningen ditt började? Hur lång tid tog resan från England till Indien, och hur var levnadsförhållandena på båtarna? Jag har läst på hur samhällsskiktet såg ut i England, MEN ändrades synen på hur man skulle bete sig när man lämnade landet? Om man ser till svenskar som bor i Sverige, och åker på semster så släpper de på allt. Var det likadant då? Och isf HUR? Jag har läst på om kastsystemen i Indien mer (djupdykning), och hur de lever.

Hur sågs det på blandäktenskap? Existerade de ens, och OM de gjorde det, så hur bemötes de??
Vet hur äktenskapet såg ut då väldigt precist, vilken roll alla hade i olika samhällsklasser. Jag har många pusselbitar, men samtidigt så fattades det många med. Så övergav det tillfälligt. Jag stjäpte mig själv och mitt självförtroende på skrivandet föll imed att jag inte hittade det jag skulle och inte kunde skriva tack vare det. Försökte se förbi faktabristen, och skrev om ett kapitel 4 ggr!!! Men det blev bara fel. Kom tillslut på ett sättt som skulle funka, men då var självförtoendet på botten. Så nu har jag hur jag ska få ihop nutid, med dåtid och tillbakablickar och fakta om hur det de kläde sig då. Men orken och tron på att ro det i hand finns inte. Så en paus i det tills jag har mitt nuvarande projekt i hamn.

Valde som sagt en enklare nutidsnovell. Börja med något enkelt, men så fastnade jag på faktan igen. Alltid faktan! Hur ser man ut vid ett strypningsförsök? Hur skadas man, och vad kan man tvinga i någon utan att de dör, men som de ändå skadas så pass illa av att det räknas som akut förgiftning. Lite sånt där. Som man inte direkt hittar i böcker.
 
Har en till ide på G. Skrivit upp kapitel ett med några ord och vad målet är med den. Men har inte tid med den. Men tanken är bra. Så den tar vi tag i senare. Men tillbaka till nutidsnovellen. Är på grovmallen, i slutet. Sen ska jag börja redigera. Woho. Sen när det är klart....redigering 2 för att försäkra mig om att det verkligen är på topp.  Sen lämna in till en lektör för bedömning, sen mer redigerande efter det troligen. Sen läsas igenom av en frivillig som jag litar på som är rak, men rättviss. Kan tex inte låta en som bara läser deckare, läsa min romantiska. Det är som att fråga en punkare vad de tycker om....opera. Två helt olika genrer. Long way to go....sen hoppas jag komma tillbaka till mitt ordinarie, förhoppningsviss mer stärkt.

Hur löser ni era dilemman? När ni inser att ni är fast och inte kan komma loss. Ideerna finns där, tiden till viss del, men i har inte alla bitar på plats. Man hittar inte faktan för att få till det där sista som alla hänger på?
Ska man skita i trovärdigheten i allt då och hitta på något?
 






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback