Där inga änglar bor av Lasse Lindroth

 
Handling
 
En berättelse om den svarta verkligheten som inte alla ser, eller vill se, men som för många unga, både svenska och invandrare, är den enda verkligheten.

"Jag svär vid allt som är mig kärt att jag aldrig någonsin ska återvända dit, där inga änglar bor. Glad är jag naturligtvis om även du, min läsare, slipper besöka de platser min roman beskriver, platser där våld föder hat, och där människor inte längre känner."


Mina Tankar

Det finns böcker som "berör" och så finns det böcker som berör. Ni vet de där böckerna man  läser, förfasas över och sen glömmer bort. Denne tillhör inte denna kategori. Den tillhör den man inte kan glömma. Den är som en tag som sätter sig där och vägrar släppa taget om en. Man vill hoppa in i boken och ruska om de som behandlade han så orättvisst.

Jag köpte boken redan 2001, och vad jag har sett nu när jag googlat runt lite så finns den inte att köpa ny. Utan man får ge sig ut och leta efter den bland begagnade böcker. Förra veckan plockade jag upp den igen, och jag drogs in i bkenigen precis som första gången jag läste den. Bara sättet han skriver på är som poesi, orden rinner på.

"De som lever, vilar, och verkar där bär alla på trygghetens gåva, och på kärlekens. Ingen ondska, ingen ånger finns, och bakom varje fönster vilar tillit och frihet tätt intill varandra. Med öppna famnar välkomnas varje främling, och med ett leende tas varje själ upp i gemenskapen. "

Det är inte bara språket som gör det, som fängslar en så. Inte heller hur smidigt han lyckas hoppa mellan nutid och dåtid. Nej, det är den grymma sanningen som var hans uppväxt. Hans ilska mot vännen som svek honom, hans ilska mot de som inte förstod honom. Hans ilska och besvikelse över samhället i stort och hans skuldkänslor för att han finns. Boken är mörk, och jag ljuger inte när jag säger att de första 44 sidorna, antagligen grät eller var jag mer eller mindre förfärad. man riktigt känner hans smärta. Den går att ta på. För allt han vill är att bli älskad och accepterad.

En klart läsvärd bok. bara story, bra språk. Finns inget att klaga på. Den griper tag i en, som en blodigel och suger sig fast vid sitt offer. Läs! Läs! Läs!







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback