Historiska detaljer

Historia har alltid varit ett utav mina favoritämnen, det vet de som känner mig. Allt har en historia, så allt kan spåras, eller det mesta genom att titta bakåt bara. Genom musik kan covers spåras till orginallåten, byggnader kan berätta mycket genom materialet det är byggts utav...ja ni hajar. Och jag kan lova att aztekernas absurda slut på kalendern kan förklaras det med. De dog säkert ut, inget annat hemskt.

Och gamla byggnader är för mig riktigt fascinerande. Det är de där smådetaljerna som för mig är intressant. Även om helheten är vackert att titta på så är det som sagt smågrejerna som gör det. Precis som det ät likadant i ett förhållande, så bygger helheten på småstenarna.

I somras var jag vid Steninge slott, och gick runt lite. Tyvärr kunde jag inte komma in, då det renoverades invändigt. Men sommaren som kommer så ska jag ditt med en picknick, eller ensam om jag får barnvakt med en picknick filt. Tog även lite bilder, so herre it come.

 

Som sagt det är smådetaljerna, och Steninge slott är en utav Sveriges vackraste slott. Ritat av Sveriges främsta arkitekter för sin tid då. Och det syns ju. Master piece!.








Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback