Beautiful Creatures – Mörka drömmar, livsfarlig kärlek av Kami Garcia och Margaret Stohl

 
Titel: Beautiful Creatures - Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Författare:Kami Garcia och Margaret Stohl
Antal sidor: 528 sidor
Förlag: Semic
 

Handling

Sexton -åriga Ethan har växt upp i staden Gatlin, en sydstatsort där saker alltid varit på sitt sätt och alltid skulle

 

förbli. En dag börjar en ny flicka i skolan, och inget blir som förut. Ethan blir som besatt av henne och det är början på en romans. Men Lena är inte som vilken flicka som helst, hon är brorsdotter till den tokiga Macon Rawenwood som är avskydd i det lilla samhället. Som inte det vore nog är hon allt man inte ska vara i det konventionella samhället Gatlin där kyrkobesöken på söndagar är obligatoriska, ytlighet en norm och hemmalagade pajer en helighet.

Ethan som haft nedräkning till den dag han ska lämna Gatlin bakom sig, ändrar helt sina planer den dagen hon kommer in i hans liv. Han kastas in i en värld han aldrig trott existerat, en värld där magi, besvärjare och ens öde bestäms på sexton årsdagen.  Då det bestäms om man blir god eller ond. Dagen Lena fruktat närmar sig och Ethan är fast besluten att hjälpa Lena slåss mot de onda krafterna.

Omdöme

Jag kan ärligt säga att jag snubblade över boken. Jag var på jakt efter en bok åt dottern, och istället hittade jag en bok åt mig själv. Orden ”betydligt bättre än Twilight” på omslaget räckte. Jämförs den med Twilight, så kunde den inte vara dålig. Jag vart inte besviken och orden ”bättre än Twilight” hade verkligen inte fel.

Boken börjar precis som Twilight med en prolog om vad som ska komma. Jag vet inte vad det är med mig och prologer, men jag gillar dem. Har alltid gjort. Man får en inblick och kastas in direkt i handlingen och vet vart historien delvis är på väg mot, om än oftast lite luddigt.

Det visade sig att jag inte kunde ha haft mer fel.

Det fanns  en förbannelse.

Det fanns en flicka.

Och mot slutet fanns det en grav.

Jag anade ingenting.

Kapitel 1 och jag vart positivt överraskad. Man slängs åter igen in i handlingen, ett Jag perspektiv från en tonårspojkes syn på det hela. I en värld där verkliga drömmar, statisk kärlek och vändningarna är oväntade. Det man tror ska hända, händer inte.

 Jag rekommenderar verkligen boken. Den är klart värd att läsa.

 Fem av fem möjliga.






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback