Skaparglädje....syns det inte?


Har suttit här bra länge, och just skrivit. Inte hela tiden på novellen, men även på bloggarna. All skriving är övning. Flowet tränas och ordförrådet tränas upp. Man är inte pigg direkt, snarare tvärtom. Men skriva ska jag göra, eller har jag gjort. Snart dax för lite sömn.

Vad jag gjort so far, på den namnlösa novellen. Ja, jag har faktiskt en, som jag inte alls kunnat ge namn åt.
Jag har rättat grammatiken i "förhäxad", så att det inte blir en salig blandning av hade och har. Även om dåtid och nutid blandas ska de ändå användas rätt. Försöker bara hitta en smidig övergång mellan två stycken och tror äntligen att jag fick till det.

Och jag har Skrivit 21 ord på Den namnlösa. Återblicken som jag tänkt ha senare i boken, blev plötsligt kapitel 1. Så kan det gå ibland. Så har 21 ord av kapitel 1, en halv A4 av numera kapitel 2, och en halv A4 i nästan slutet av storyn. Låter det rörigt? Kanske det, men så är det inte. Men vad jag grubblat sen, veckors tid av grubblande på var jag ska börja och HUR! Men igår föll alla bitar på plats. Slutet har jag inte riktigt kommit fram till hur jag vill ha det. Har flera altenativ att bolla mellan, men som sagt, vi är inte där än. Den bit i slute jag har avklarat är faktiskt ett brev, och jag ska skriva 6 till. Men kommer bli svårt, ska blanda gammaldags språk, med verklghet och fantasi. Tänk er "svindlande höjder" möter narnia. Lite så ska breven vara. Har fått till brev ett, de tre första meningarna på brev två. Men det är mycket att hålla i skallen nu. Fyra manus, och totalt 7 huvudkaraktärer och 8 mindre viktiga, men som har stor inverkan på huvudkarakärernas personlighet och deras gärningar.

Så långt kommet idag är vi:

"Vad säger du?"
Han såg ner på den unga kvinnan som tillitsfulls stod framför honom, med sina händer placerade i hans.


Inte vidare mycket att jubla över, men har fastnat i det där klistret. Man får bokstavligen dra ut varenda bokstav ur mig. Så långsamt kommer vi någonstans, väääldigt långsamt. Ska sätta mig ner och försöka få något mer ut skallen innan sängen kallar, eller inte. Får se, hur länge jag orkar arbeta.





» Maria

Du ser trött ut - försöjk att inte jobba sönder dig vännen ;)



jag ser framemot att höra hur det går med boken ^^

2012-02-05 » 19:22:58

Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback