"Warm bodies" av Isaac Marion

Snubblade av en slump över en blogg - Swedish Zombies, i min jakt på en ny zombie film för ett tag sen. Ville se något nytt, var länge sen jag såg en ny sådan. Istället hittade jag en blogg med en massa zombie böcker, ännu bättre. Har aldrig läst en sådan typ av bok, men hittade en intressant. Nämligen "Warm bodies" av Isaac Marion. Letade upp den som e-bok, och började läsa. Jag vart fast! Läste ut hela boken på 7 timmar, uppdelat på två dagar. Och vilken story! Ja, den är på engelska, ja den är om Zombies. Men tro inte att den är den vanliga spruta blod och massaker på människor. Eller okej, det finns med det också. Jag vart förvånad, OCH jag vart fast! Jag vill ha en fortsättning om det nu ens planeras. Om inte annat så ser jag fram emot fler böcker av denna författare - läs hans blogg här, lockade till flera skratt när jag läste den.

 

Handling

R är en ung man med en existentiell kris - han är en zombie. Han hasar genom ett Amerika förstörts av krig, social kollaps, och den själlösa hungern i hans odöda kamrater, men han längtar efter något mer än blod och hjärnor. Han kan tala några grymtade stavelser, men hans inre liv är djup, full av förundran och längtan. Han har inga minnen, ingen identitet och ingen puls, men han har drömmar.

Efter att ha upplevt en tonårspojke minnen samtidigt som den förbrukar hans hjärna gör R ett oväntat val som är börjanen spänd, tafatt och söta relation med offrets mänskliga flickvän. Julie är en tryckvåg av färg i den annars trista och grå landskapet som omger R. Hans beslut att skydda henne kommer att förändra inte bara R, men hans kolleger Dead, och kanske hela deras livlösa värld.

Skrämmande, rolig, och förvånansvärt gripande, varm organ om att vara levande, att vara död, och den suddiga linjen i mellan.

Mina tankar

Låter det intressant? Vill du läsa ett första kapitel ur boken innan du bestämmer dig för att ge boken en chans eller inte? Gå isf in HÄR och njut. Första kapitlet är bra och det blir bara bättre. Trust me!

Vet inte vad det var som fick mig att fastna så. Vem tänker på en Zombie som blir förälskad i en människa? Inte jag iaf. Men det var flera delar som gjorde att jag fastnade tror jag. Alla bra delar gjorde hela boken till vad dem är.

1. Hon i sin tur är inte den typiska hjälplösa tjejen. Hon är självständig och kan klara sig själv. Kanske var det det jag gillade som en del av boken. För mig finns inget värre än en hjälplös tjej som bar skriker hjälp och inte kan nåt. Där fick den ett plus.

2. Språket var av toppkvalitet, och det är tyvärr inte alltid något man kan förvänta sig idag. Det var riktigigt målande och en röd tråd konstant genom hela boken. Humor blandat med djupa tankar och målande beskrivningar av miljön.

3. Man visste aldrig vad som skulle hända. Alltid nya knorrar som hela tiden höll liv i historien, när man trodde att man visste vad som skullle ske. När jag la ifrån mig, såhade boken etsat sig fast i skallen på mig.

4. Zombierna är en metafor över livet vi människorna lever, de tankarna delar han också i boken. Hela boken är full av flera metaforer eller iaktagelser. Exempel på en är att människan redan var död innan alla blev zombies. För människan levde aldrig, de var så uppslukade av att gå i grupp och vara osociala medan vi envisst stirrar ner i våra mobiler. 
Enligt boken finns det levande och så finns det "levande". De som är levande är de som lever i nuet och älskar andra. Zombierna är en symbol för "De levande", de deprimerade, de som försöker leva för syns skull men som är frånkopplade från världen, inte kapabla att känna något.


Det här var inte den sista boken jag läste av denna författare. Helt klart 5 bling blings. SÅ LÄS DEN!! Det är en order! 

 







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback