Om ändå huvudet ville hålla sig till en sak

Ibland blir man bara för trött på sig själv. Jag vet att jag har ideer, så att det blir över till fler. Jag vet att jag kan skriva. Okej, det där lätt lite väl självsäkert. Men jag kan uttryck mig bra, hitta på en historia på ett naffs. MEN jag får ingen ordning i mitt huvud.

Det kan tyckas som ett litet problem, för de som faktiskt sitter där helt blaka i huvdet när läraren ber en skriva en novell eller en text. Men det är ett lika stort problem som det är för både underviktiga och överviktiga. Den ena får bara mer plats, och räknas därmed som viktigare.

Jag har totalt 68 stycken anteckningar, eller manus/utkast som det också hetter. Alla är sina egna historier, sjävklart. Ingen den andra lik, även om de flesta har samma tema. Nämligen kärlek. Eller en är mer en skildring av något, vet inte av vad än bara. Skriver som orden kommer. Ganska spännande då jag aldrig tidigare arbetat på det sättet.

En annan är en ganska hemsk och mörk skildring av en pojks liv. Är alldeles för många trådar att dra i just nu. Kräver många timmars research från endast Bris. Sen måste man ha glimtar från andra håll också självklart. Så den får komma när jag orkar med allt arbete det innebär. 

Men just nu håller 6 projekt på att röra i skallen på mig. Man vet knappt ut eller in. Och får jag inte ut ideen som just då är i skallen, kan jag inte koncentrera mig 100%:igt på det jag gör. Fösöker trotts det, att hålla mig till "Orientens fantomtjuv" som jag håller på med för tillfället.



Just nu hoppar jag mellan dessa:
- "Orientes fantomtjuv"
- Jessie, som den enkelt tillfälligt blivit döpt till.
- Nathanael, som det också tillfälligt hetter.
- Ego Ago
- "tystnadens pris"
- "Det var en gång".

Brukar oftast döpa novellen jag  håller på med, till namn. För den som ens bryr sig om den minimala detaljen. :-) Sen byter jag titel till en mer passande. 

Hur gör ni andra? När ideerna bara regnar över en? Man måste söka arbeten vi sidan om, plus det andra runtomkring. Hur sorterar man ut allt?

Jag har inte riktigt lärt mig det än.  Men samtidigt, har bara renskrivit/redigerat i en månad. Så lär väl komma. Allt är en färdighet, som lärs ut trotts allt.







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback