Half bad - häxornas krig av Sally Green

 
Titel: Half bad - ondsans son
Orginaltitel: Half bad
Författare: Sally Green
Genre: Ung vuxen/Young adult
Sidor: 357 sidor
Förlag: Förlaget Semic

Handling
Jagad av alla. Önskad av ingen. Sextonårige Nathan är son till en vit häxa och hans far är den mäktigaste och mest ondskefulle svarte magikern någonsin. Nathan är till hälften vit, till hälften svart. Ond, god - eller både och.

Omgivningen fruktar den kraft han bär på. Myndigheterna bevakar honom. Han får inte röra sig fritt. De enda ljuspunkterna i Nathans liv är storebror Arran och förbjudna kärleken Annalise.

Nathan förs bort och hålls inspärrad. Man bävar för hans sjuttonde födelsedag, det livsagörande ögonblick då en häxa får tre gåvor, sina magiska krafter. Men vem ska ge Nathan dessa gåvor? Hans mor är död och hans onde far har varit försvunnen och jagad under hela Nathans liv. Utan krafterna kommer Nathan själv att dö. Men det finns en sista möjlig utväg.

Nathan satsar allt på att fly. Ensam, utstött och jagad på liv och död tar han sin sista chans för att överleva.
Det här är del ett av en trilogi. 
 
Omdöme
Det finns böcker som man läser och glömmer, och det finns böcker som berör! Den här tillhör den sista med ett stort jävla WOW i slutet! I början satt jag och undrade vad det var jag läste om jag ska vara ärlig. Hur kunde den ha fått så höga betyg?! Inburad och får träna på att springa? Ja för mig höll det inte ihop, sen vände allt. Jag fortsatte läsa, och jag var fast. Tror jag läste ut den på 3 dagar, och då jobbar jag ändå 100%. Så läste till jobbet, under lunchen och på väg hem från jobbet och efter barnen lagt sig. 
 
VAd var det då som gjorde den här boken så bra?
Det var flera saker. 
Andra böcker vet man ungefär vad som ska hända, det kan jag inte säga att man gjorde med den här boken. Hela tiden hade den oväntade vändningar och när man då och då trodde att det var kört så löste det sig alltid på något sätt.
Boken är nytänkande, hur häxor framställs, hur de integrerar med människor och hur deras värld ser ut. 
När jag vände det sista bladet så ville jag bara läsa del 2 i serien. Jag ville ha mer av Nathan! Man får verkligen förståelse för honom. Utstött, grav dyslektiker och hatad av alla vita häxor. Och förbjuden att vara med den enda utanför familjen som pratar med honom. Behöver jag säga något mer?? 

Betyget? Läs den, för guds skull! 
 






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback