NaNoWriMo

 
National Novel Writing Month startades 1999 av Chris Baty, med målet att skriva 50 000 ord på en månad i November Det året var det bara 21 stycken deltagare, men det har genom året växt. Bara förra året deltog lite över 717 000 deltagare, hur många av dem som kom i mål med 50 000 ord har jag ingen aning om. Jag var en av dem som deltog för första gången någonsin, men jag kom inte ens i närheten av att slutföra. Orsak? Jag deltog endast för att komma igång med skrivandet och göra något jag tycker är roligt. Kuratorns tips var, eftersom jag gått in i en vägg, var att INTE pressa mig själv till att klara 50 000 ord. Utan att faktisk göra något jag tycker är roligt= blir glad = mår bättre= tankar på positiva tanken för att orka kämpa emot utbrändheten. Det var endast därför jag deltog det året. Sen efter det har jag fortsatt skriva på annat. Men i år SKA jag nå 50 000!

Meningen bakom detta fenomen är att få folk att skriva VARJE DAG. För problemet är, att man åsidosätter skrivandet för att man måste jobba, ta hand om barnen, hushåll, diska, dammsuga, se på det där programmet på tv...och skriva slutar längst ner på listan över saker att göra. Det blir med andra ord bortprioriterat ofta för andra saker. Meningen är man ska lära sig att sätta sig ner och faktiskr skriva. Några hundra ord om dagen och man har ett råmanus efter en viss tid, som sen självklart måste bearbetas.

50 000 ord låter mycket, men det är det inte. Delar man upp det på 30 dagar, blir det 1666 ord varje dag.
Skriv på väg till jobbet/skolan, skriva lite här och där kan man göra. Kanske inte min målsättning. Vill skriva 1 timme åt gången iaf. På så sätt kommer jag lättare in i ett flow.

Vill du utmana dig själv? Bara göra en något roligt? Galet? Eller vi du bara ge dig själv en spark i röven?
För målet är inte ett pris du vinner, du gör det för dig själv!
Registrera dig själv på NaNoWriMo, och häng på tåget!






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback