Läs och få läsborgarmärket




Bra länge har det funnits simborgarmärken, märken inom konståkning mm mm.
Nu sen en tid tillbaka har akademibokhandeln infört borgarmärken(år 2011 för att vara exakt) för att uppmuntra till läsning bland barn. Vilket jag i dagsläget tror behövs tyvärr. Speciellt bland pojkar där endast 16 procent läser böcker idag. Pojkar har enligt studier alltid varit sämre på att läsa än flickor, varför vet jag inte.

Sen är det desutom bevisat. Belöning ger mer motivation till att göra något. Det märks även på andra plan. Exempel tagen ur min vardag:
  • "Äter du inte upp maten nu, så blir det ingen lördagsgodis."
  • "Städar du inte rummet nu, så drar jag ifrån pengar från veckorpengen."

Resultatet? Barnen äter maten under knorr, men de gör det för att få belöningen. Nämligen godiset. Gör de sina sysslor som de kommit överens om så får de veckorpeng som de själv får göra vad de vill med. Vilket självklart är lycka för ett barn det med. I spel så får de belöning genom att vinna saker när ett uppdrag är slut. Så belöning speciellt när det kommer till lärande tror jag är bra. Att kunna läsa bra är bra för alla. Självförtroendet bla.

Så läs fem böcker och få det vita märket. 10 för det röda och 15 för den svarta. Svart bälte i läsning!
Ska själv åka in nu på söndag och skaffa läskort till dottern som nu går i andra klass och kämpar på med flytet än. Men som däremot är riktigt bra. Men ännu en sporre man aldrig vara fel.






Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback