Problemas, eller???

I "Orientens fantomtjuv", så har två stora dilemman stört mig. 13 års spånnande, grubbland och tänkande är på plats. Men fram till nyligen, så kunde två stora block fortfarande inte släppa.

1. Sexscenerna - hur ska de skildras (ja det finns många sätt) och hur ofta?
2. Åldern mellan de två huvudrollsinnehavarna.

Sexscenena
Vi börjar med det som jag fruktar att ta tag i, sexscenerna. Ska man göra det, så ska det göras bra! Nåja, det var tänkt att bli fler. Men Endast en kommer bli skildrad har jag kommit fram till. Varför? Den har en central roll i hela historien. Utan den blir det ingen konflikt, slängs inte hjälten i fängelse och historien kan inte byggas vidare på. Så den måste skildrar från det att han rör vid henne  till det att de svettiga står pressade mot varandra(ja står). De andra, ja de kommer nämnas, men där stannar jag. Jag tänker inte måla upp en bild. Han är en casanova, som ser sex som en viktig bit men man får hädanefter använda fantasin. Ja, det kom jag på på toaletten imorse faktiskt. Haha...men det är liksom alltid med mig. Fler bitar faller på plats på HUR den ska byggas upp.

Åldersskillnaden
Okej, den här biten har stört mig något enormt.  Nej, jag är inte åldersfixerad. Men samhället är det, och det finnas lagar(om än luddiga). Jag satt och tänkte på, eller har tänkt på det sen kanske 8 år tillbaka. Innan hade jag en ungefärlig bild av ålder. Men ville ha en siffra på dem, så det inte blev så luddigt. Hon skulle var precis under 15 när de inleder ett förhållande. Men då kommer hon vara 13 när han först ser henne. Okej, det känns inte inte bra alls. Men höjer jag två år, så blir det fel med storyn. Hade som sagt inga tidsbegrepp när jag skrev. Nej, man lär sig inte engelska på 1 månad flyttande, så ett år.....ja helt plötsligt började jag dra nedåt mer än det var tänkt i åldern. Från 14 när de träffades, så vart hon 13. Men nej, det där är första mötet. Sen dröjer det nästan 1½ år innan de faktiskt återses igen(veckor från 15 då). Är det okej? 

Fine, man har förhållanden i den åldern, eller många har det nu och på den tiden som det utspelar sig var det vanligt med giftemål i 15 års ålder. MEN problemet kommer till hans ålder. Han är 13 år äldre(även vanligt då). Där kommer jag in som person in igen. Han är en klockren bild av min tonårsförälskelse när jag var 14 år. Han var 28. Han är väldigt lik utseendemässigt också, även om den etniska bakgrunden är annorlunda. Började tänka tillbaka på andra böcker jag läst och började tänka på åldern. Många var faktiskt 15 och han 30+ i dem. De utspelar sig inom samma tidsram. Moderna är mer jämn ålder. Men ska som sagt skildra en annan epok än våran. Då kan det kanske ses som okej?

Så snubblade jag över Harry Potter boken som jag läser just nu, är inne på del 4. Granger eller vad hon nu hetter, dejtar ju Krum som är 18. Hon är 13! Har inte hört någon klaga på det, och det är ändå nutid. Jag regarade inte heller på det, men i den åldern så vart man kär i äldre killar. Det skildrar ju bara vårt samhälle. Men de dejtar ju bra och man får aldrig veta annat än att de går på bal och pratar lite då och då. Finns fler böcker säkert som är kända. Ja, twilight, men det räknas inte. De ser lika gamla ut. Övernaturligt väsen dessutom. Sen har vi "peacock spring" där hon är 15, han ca 10 år äldre. I "en mycket yngre man" är hon 20 år äldre har jag för mig. Det är en jävligt bra bok för övrigt. "I vargars närhet" är hon 10 år äldre än han. De är alla historier som utspelar sig i nutid.

 

 







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback