Tom Jones - berättelsen om ett hittebarn av Henry fielding



För mig är denna tegelsten den ultimata romanen. Den har humor, moral, man får en inblick i hur livet kunde se ut då, intriger, kärlek och slutet där alla frågetecken binds ihop. I andra böcker står karaktärerna för det humoristiska men i denna är det till största delen berättaren. Annorlunda jag vet, mend et funkar. Läser man tips nu om hur man ska skriva, så varnas berättaren att ta alltför stor plats. Men berättaren är inte bara berättaren, han är en sorts osynlig bifigur som binder ihop hela historien med sina inhop där han avbryter för att ge sin syn på det hela. Det gör det där, pricken över i:et. Så fullständig är denna bok.

Handling

Han är impulsiv och oförnuftig, hans syndafall är många och svåra. Men samtidigt är han renhjärtad, oförvägen och ridderlig, en glad yngling med frisk aptit på livet. Tom Jones är berättelsen om en ung människas utveckling. Hjälten, hittebarnet, illustrerar en i grunden god människas seger över svagheterna i sin karaktär och över andras lumpenhet.

Tom Jones är också en skildring av engelskt samhällsliv på 1700-talet, en realistisk tidsmålning med ett rikt typgalleri och spännande förvecklingar, allt genomlyst av författarens osvikligt goda humör.

Det har gått mer än tvåhundra år sedan Tom Jones först utgavs, 1749, men fortfarande lyser denna roman av fräschör och berättarglädje.
 
Mina Tankar

Jag älskar som sagt denna bok, den tillhör topp 10 bland mina favoriter. En klassiker som skrevs redan 1749, då livsstilen självklart var en annan. Den är naken och innehåller allt. Kärleken mellan Tom och en annan flicka, och problemen det skapar då henne far, den lite speciella (men humoristiska) lantjunkaren har andra utsikter för henne. Det här är boken med stort K.

Jag älskar böcker som utspelar sig under 1700 till 1800-talet. Men det är inte det som gör den så speciell. Det är helheten av allt ovan och lite till som jag inte tänker nämnda. Annars avslöjar jag handlingen. Men läs den! Den är ett lika stort måste som "Oliver Twist".  Ja, det är 929 sidor, men det är värt varenda ord. Inte en ens stund av lugn och ro. Och den finns att köpa på bokus, för endast 39 kronor. Så slå till!







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback