Inlåst av Emma Donoghue

 
Handling
 
Boken handlar om fem - åringa Jack, som tillsammans med sin mamma är inlåst i ett rum på tio kvadratmeter. Det är deras fängelse, som är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. I sju år har mamman hållits fången i det rummet, och Jack är född där. Med en stor dos av fantasi, påhittighet och kärlek lyckas hon skapa en värld för Jack. För Jack är rummet verkligheten, och det som vissas på tv är bara en påhittad värld. Precis lika verklig som sagorna hans mamma läser varje dag. Men mamman blir mer och mer desperat, de måste ut om de ska överleva. De måste lyckas, men för att lyckas måste Jack vara den som ser till att planen går som planerat. De lyckas fly, men verkligheten är svår för Jack att bemöta.
 
Mina tankar
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om boken. Den är bra på det sättet att den skildrad vad som kan hända. Och vad som faktiskt har hänt, med tanke på Fritz fallet för några år sen. Hur det är att komma ut i världen efter så många år i isolering. Jag gillar ideen, att man får följa historien från en liten pojkes ögon. Oftast så är det från den vuxnes perspektiv som man får följa allt som händer, och barnen glöms oftast bort i det hela. Nu får man inte bara se det från en fem årings perspektiv, det skrivs även på samma nivå. Meningsuppbyggnadena, hur han ser på saker. På ett sätt tyckte jag det var lite jobbigt att ständigt gå ner denna nivå när man läste, var tvungen att koncentrera sig för att inte vilja hoppa in och slänga om orden. Ta bort låtsasorden som en fem åring kan ha. Eller så är jag bara ensam om att tänka så, tänker t o m så när jag läser kända författare. Vill strycka ett ord, eller liknande.  :-/

Men bortsett från detta enda men, så gillar jag faktiskt boken. Hur den är uppbyggd, hur man får följa dem i livet efter och hur de lyckas anpassa sig steg för steg till det normala livet. Klart läsvärd!







Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback