Älska din fiende av Jude Deveraux



Den första bok jag läste av Jude Deveraux, var "älska din fiende". Jag var 17 år gammal och på jakt efter en riktigt sliskig romantisk historisk bok. Inte det lättaste att hitta i en affär här i Sverige. I flera timmar traskade jag runt i den enorma butiken och vände på bok efter bok. Denna bok kom jag att fastna för. Bilden och titeln lätt lovande, för vad jag letade efter. Baksidans text bekräftade det bara.

Handling

"Hon kom till honom som en dyrbar gåva, en naken ängel inrullad i en matta. Miles Montegomery ser hennes långa, honungsfärgade hår, tittar in i hennes gröna ögon och är förlorad. Men Elizabeth ger inte efter för honom. Hon är sedan barnsben van att akta sig för män. Män är hatiska, våldsamma och hon känner enbart förakt för dem. Elizabeth tror inte att hon är kapabel att känna kärlek. Men Miles är inte lik någon annan. Han förstår att hennes känslokyla är ett skydd mot omvärlden, och han ser såren i hennes själ.  Han vet att han kan få henne att våga älska. Men de har omvärlden mot sig. Miles familj är fiender till Elizabeths familj, och deras kärlek är dömd till undergång. Runt dem rasar blodsfejden mellan släkter med våldtäkter, mord och förräderi."

Mina Tankar

Ja, ni ser. Rena rama Romeo och Juliette. Och bättre blev det. jag vart såld, jag vart frälst av familjen Montegomery. Efter denna blev det bara fler böcker av henne. Än så länge har jag hunnit igenom halva boksamlingen.

Men tillbaka till boken. Jag vet med all säkerhet att det var Miles jag föll för i boken. Hans sätt att se på världen med hopp, hans empati och förståelse för mänskligheten, och Elizabeth mörkare syn på livet. I motvind kämpar de för att mötas halvägs i den nästintill omöjliga situationen de befinner sig i.






Jaaa, den har jag ocksa last! haha, sliskig ar ju bara fornamnet, men jag erkanner villigt att jag fortfarande laser henne ibland nar jag ar pa det humoret. Hon funkar for det mesta!

2011-08-27 » 10:54:14

Kommentera inlنgget hنr:

Namn:
Kom ihهg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback